ראשי » לייף סטייל » הפרעות קשב וריכוז – עיצוב דרכי מחשבה ועבודה

הפרעות קשב וריכוז – עיצוב דרכי מחשבה ועבודה

אם פעם אבחון של הפרעות קשב וריכוז היה יוצא דופן, הרי שכיום מדובר בנורמה ואף בעניין של אופנה. לא מעט הורים ממהרים להכריז שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, אם כי זה "מצדיק" שלל התנהגויות ואם כי כיום התופעה אינה נחשבת נטע זר. עם זאת, לא כל קושי של הילד לשבת מול שיעורי הבית ולא כל חוסר הקשבה להורים מצדיק את האפיון המהיר (והלא מקצועי). מהן אם כן הפרעות קשב וריכוז ומה ניתן לעשות כדי לסייע? כל המידע מוגש עבורכם כאן:

הפרעות קשב וריכוז - במה בדיוק מדובר?

אז מהן הפרעות קשב וריכוז ועד כמה התופעה שכיחה? ובכן בין 5% ל 10% מסך ילדי בית הספר לוקים בתופעה. לרוב היא חולפת עם גיל ההתבגרות, אך לא תמיד. מדובר בהפרעה תפקודית שבהיעדר טיפול עשויה להוביל לקושי נפשי משמעותי. מכאן שאבחון בשלבים הראשוניים הכרחי. הבעיה גופנית מולדת והיא באה לידי ביטוי באמצעות ביטוי רגשי. הלוקים בה קולטים שלל גירויים בו זמנית, ומתייחסים לכולם באופן שווה, כלומר קשה לבודד גירויים שזקוקים לתשומת לב מלאה. מכאן שקיים קושי להקשיב לשיעור בזמן שיש גירויים מסביב (תמיד יש), אלא אם כן הפעילות מאוד מעניינת (למשל מקרינים תוכנית טלוויזיה אהובה).

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

קשיים נלווים

לצד העובדה שהפרעות קשב וריכוז מונעות להתרכז, הן גם עשויות להוביל להיפראקטיביות. חשוב להבין שהתסמינים משתנים בין אחד לשני, הן מבחינת עוצמה והן מבחינת חומרה. כמו כן, גם כשמדובר באותו אדם, התופעות עשויות להשתנות, במיוחד ככול שמתבגרים. עוד ראוי לציין שהרבה פעמים מדובר ב"בעיה שקופה". אנשים רבים יכולים לחיות חיים שלמים מבלי שהם (או הסביבה) יהיו מודעים לבעיה. כיצד? כפי שציינו מדובר בשלל דרגות ואם לא משולבת תופעת הלוואי היפראקטיביות, קשה לשים את האצבע על מוקד הבעיה.

הפרעות קשב וריכוז לאורך ההתבגרות

מעניין למצוא שהבעיה חובשת צורה שונה ככול שמתבגרים. בשנים הראשונות היא בעיקר באה לידי ביטוי באמצעות התנהגות היפראקטיבית. ככול שהשנים חולפות, הבעיה יותר מתמקדת בקשיי קשב. אם נרחיב, נציין שאצל תינוקות התופעה באה לידי ביטוי בחוסר שינה רציפה בלילה ובתנועתיות רבה. בגיל גן, התופעה ניכרת כחוסר גבולות, בהתפרצויות זעם לא ברורות ובקושי להשלים משימות. בגילאי גן חובה/כיתה א', יש קושי לעבור בין מצבים, להירדם, ישנה נטייה לבכות בקלות וקיים רצון בלתי נשלט לזוז כל הזמן. אלו עוד תופעות נכללות? רגישות תחושתית מפותחת (נגיעות רגילות מפורשות כהצקה). קיימים רגשי תסכול סביב התפקוד המוטורי והקואורדינציה. קיים קושי לשלוט בדחפים – ממהרים להתפוצץ. קיים קושי נפשי משמעותי, כגון חרדה ודיכאון וכדומה. בגיל ההתבגרות, נכנסים שינויים הורמונליים למשוואה, ואף ישנה בדיקה מוגברת (ומסוכנת) של גבולות.

טיפול בהפרעות קשב

מכאן שילדים ובני נוער שסובלים מהפרעות קשב וריכוז עשויים לעמוד מול שלל קשיים, ועל כן האבחון כה חשוב. ברגע שהילד מאופיין כסובל מהפרעת קשב וריכוז, ניתן להתאים את הטיפול הנכון ביותר. זה יכול להיות טיפול תרופתי, זה יכול להיות טיפול התנהגותי וזה יכול להיות טיפול משולב. כמו כן, ישנה הכוונה ממוקדת בכול הנוגע לתפקוד החברתי, ההתנהגותי והלימודי. הרעיון הוא משולש: להבין מהיכן נובע מקור הקושי, להקל את התסמינים השונים ולהפוך חסרון ליתרון.

יש מקום לאופטימיות!

לבסוף נציין שהפרעות קשב וריכוז הן אולי מולדות, אך בהחלט ניתנות לטיפול. האבחון מאוד חשוב וכמוהו גם הטיפול. יש מקום להיות אופטימיים ולחוות מגמת שיפור משמעותית. מדובר בתהליך שאם רק תומכים בו, התוצאות ניכרות.